نمای کلی هوش مصنوعی گوگل باعث افت ۶۱ درصدی CTR ارگانیک و ۶۸ درصدی CTR پولی شده است

0

حتی در جستجوهایی که نمای کلی هوش مصنوعی نمایش داده نمی‌شود، کاربران کمتر کلیک می‌کنند و نرخ کلیک گوگل در همه بخش‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بر اساس آخرین مطالعه آژانس بازاریابی Seer Interactive، از اواسط سال ۲۰۲۴، نرخ کلیک ارگانیک (CTR) برای جستجوهای اطلاعاتی که نمای کلی هوش مصنوعی گوگل را نمایش می‌دهند، ۶۱ درصد کاهش یافته است. همزمان، نرخ کلیک پولی در همین جستجوها با افت شدید ۶۸ درصدی روبرو شده است.

  • حتی در جستجوهای بدون نمای کلی هوش مصنوعی نیز، نرخ کلیک ارگانیک ۴۱ درصد کاهش داشته است. این نشان می‌دهد که کاربران در کل کمتر کلیک می‌کنند.

چرا این موضوع اهمیت دارد. حتی زمانی که نمای کلی هوش مصنوعی نمایش داده نمی‌شود، تعداد کلیک‌ها در حال کاهش است؛ این اتفاق احتمالاً به دلیل ظهور پلتفرم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و جستجو در شبکه‌های اجتماعی است. این ترافیک از دست رفته دیگر باز نخواهد گشت. به همین دلیل، همانطور که Seer اشاره کرده است، معیارهای موفقیت از «کلیک و ترافیک» به سمت «دیده شدن» (visibility) و «سهم از گفتگو» (share of voice) در حال تغییر هستند. (این موضوع با آنچه Aja Frost در مصاحبه اخیرش با من در میان گذاشت، همخوانی دارد.)

آمار و ارقام. در تمام سناریوها، نرخ‌های کلیک به پایین‌ترین سطح خود در ۱۵ ماه گذشته رسیده‌اند:

  • نرخ کلیک ارگانیک برای جستجوهای دارای نمای کلی هوش مصنوعی از ۱.۷۶٪ به ۰.۶۱٪ کاهش یافته است.
  • نرخ کلیک پولی برای جستجوهای دارای نمای کلی هوش مصنوعی از ۱۹.۷٪ به ۶.۳۴٪ سقوط کرده است.
  • نرخ کلیک ارگانیک برای جستجوهای بدون نمای کلی هوش مصنوعی عملکرد بهتری دارد (۱.۶۲٪)، اما این رقم نیز نسبت به سال گذشته ۴۱٪ کاهش نشان می‌دهد.
  • برندهایی که در نمای کلی هوش مصنوعی به آن‌ها اشاره شده، ۳۵٪ کلیک ارگانیک و ۹۱٪ کلیک پولی بیشتری نسبت به برندهایی که ذکر نشده‌اند، به دست آورده‌اند.
روند نرخ کلیک ارگانیک و پولی از اکتبر ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۵ بر اساس گزارش Seer

بیشتر بخوانید: نرخ کلیک ارگانیک و پولی گوگل به پایین‌ترین حد خود رسید

درباره داده‌ها. آژانس Seer تعداد ۳,۱۱۹ جستجوی اطلاعاتی را در ۴۲ سازمان تحلیل کرده است که شامل ۲۵.۱ میلیون ایمپرشن ارگانیک و ۱.۱ میلیون ایمپرشن پولی از ژوئن ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۵ می‌شود. این جستجوها بر اساس حضور یا عدم حضور نمای کلی هوش مصنوعی و وضعیت ذکر شدن در آن، با استفاده از داده‌های گوگل سرچ کنسول، گوگل ادز و ردیاب هوش مصنوعی مولد Seer دسته‌بندی شده‌اند.

لینک مطالعه. تأثیر AIO بر نرخ کلیک گوگل: به‌روزرسانی سپتامبر ۲۰۲۵

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.