دانلود مقاله بررسی رابطه پوسیدگی دندانی و بیماری های پریودنتال در رادیوگرافی های پانورامیک

0

مقاله بررسی رابطه پوسیدگی دندانی و بیماری های پریودنتال در رادیوگرافی های پانورامیک که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در آذر و دی ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد از صفحه ۱۵۱۲ تا ۱۵۲۳ منتشر شده است.
نام: بررسی رابطه پوسیدگی دندانی و بیماری های پریودنتال در رادیوگرافی های پانورامیک
این مقاله دارای ۱۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله پوسیدگی دندانی
مقاله بیماری پریودنتال
مقاله تحلیل استخوان
مقاله رادیوگرافی پانورامیک

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حائریان احمد
جناب آقای / سرکار خانم: عزالدینی اردکانی فاطمه
جناب آقای / سرکار خانم: اردکانی سبحان
جناب آقای / سرکار خانم: وفادار شهلا
جناب آقای / سرکار خانم: ظفربخش اکرم

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مقدمه: پوسیدگی های دندانی و بیماری های پریودنتال احتمالا شایع ترین بیماری های مزمن دهانی در جهان هستند. میزان وقوع آنها به طور روز افزون در حال افزایش است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین پوسیدگی و بیماری های پریودنتال، همچنین ارزیابی شدت هر دو بیماری در افراد مراجعه کننده به برخی مراکز دندانپزشکی شهر یزد است.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 237 رادیوگرافی پانورامیک مربوط به بیماران 10-65 ساله (۱۱۰ مرد و 127 زن) با نمونه گیری به روش آسان انتخاب شدند. در اندازه گیری متغیرها از کولیس مدرج با دقت ۰٫۲ میلیمتر و نگاتوسکوپ با روشنایی کافی و برای تشخیص پوسیدگی ها استفاده شد و برای به حداقل رساندن خطا از روش “Calibration” استفاده گردید.
نتایج: هیچ ارتباط معنی داری بین پوسیدگی تاجی و میانگین تحلیل استخوان به دست نیامد (p=0.19). با بالاتر رفتن سن افزایش میانگین تحلیل استخوان آلوئول در گروهای سنی مختلف دیده شد و ارتباط میان شدت پوسیدگی های دندانی و تحلیل استخوان با جنسیت مذکر معنی دار بود.
نتیجه گیری: به طورکلی نتایج حاصل از این مطالعه هیچ رابطه ای میان پوسیدگی های دندانی و وقوع بیماری پریودنتال نشان نداد ((p=1.0.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.