دانلود مقاله تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی بر نشانگر CA15-3، هورمون رشد و انسولین زنان میانسال مبتلا به سرطان سینه

0

مقاله تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی بر نشانگر CA15-3، هورمون رشد و انسولین زنان میانسال مبتلا به سرطان سینه که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۳ در فصلنامه تحقیقات در علوم زیستی ورزشی از صفحه ۸۷ تا ۹۶ منتشر شده است.
نام: تاثیر هشت هفته فعالیت هوازی بر نشانگر CA15-3، هورمون رشد و انسولین زنان میانسال مبتلا به سرطان سینه
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سرطان سینه
مقاله نشانگر CA15-3
مقاله هورمون رشد
مقاله هورمون انسولین

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خیرده مریم
جناب آقای / سرکار خانم: دریانوش فرهاد
جناب آقای / سرکار خانم: صادقی پور حمیدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: خوش نشین قشقایی زهرا
جناب آقای / سرکار خانم: ثالثی محسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مقدمه: افزایش و کاهش برخی از هورمون ها و بوجود آمدن نشانگرهای بیماری در بدن و تجمع آن در بافت سینه، خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا می برد. هدف از پژوهش حاضر، تاثیر هشت هفته تمرین هوازی بر نشانگر CA15-3 سرطان سینه، هورمون های رشد و انسولین زنان میانسال مبتلا به سرطان سینه بود.
مواد و روش ها: از بین بیماران داوطلب، ۲۴ نفر واجدین شرایط با میانگین سنی ۴۶٫۶۷ سال که شیمی درمانی و پرتو درمانی را انجام داده بودند، در مرحله ۱ و ۲ و بیماری قرار داشتند، هیچ گونه داروی خاصی مصرف نمی کردند و در ۶ ماه گذشته نیز هیچ گونه فعالیت ورزشی خاصی نداشتند انتخاب و به دو گروه ۱۲ نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت ۸ هفته، ۳ روز در هفته و به مدت ۶۰-۹۰ دقیقه به فعالیت ورزشی هوازی با شدت ۵۰-۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب پرداختند، در حالیکه گروه کنترل هیچ گونه فعالیت ورزشی منظم نداشتند. قبل و بعد از دوره تمرینی، متغیرهای CA15-3، هورمون رشد و انسولین اندازه گیری و از آمار استنباطی t وابسته و مستقل برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: در گروه تجربی تفاوت معناداری بین قبل و بعد از هشت هفته فعالیت ورزشی در تومور مارکر CA15-3 (p=0.26، t=1.14)، هورمون رشد (p=0.76، t=0.30) و انسولین (p=0.36، t=-0.92) مشاهده نشد. نتایج همچنین نشان داد که در هیچ یک از متغیرهای تحقیق بین دو گروه کنترل و تجربی تفاوت معناداری وجود ندارد (p³۰٫۰۵).
نتیجه گیری: بنظر می رسد هشت هفته تمرین هوازی، می تواند برخی از عوامل موثر در بازرخداد سرطان سینه را تعدیل کرده و خطر عود بیماری را کاهش دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.