آشنایی با مفهوم صنعت گردشگری

0

آگاهی جوامع از اینکه گردشگری منبع درآمد ارزی بسیار مناسب و قابل ملاحظه ای در اختیار اقتصاد یک کشور قرار می دهد باعث شده که گردشگری مفهومی بسیار گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کند و بعنوان یک صفعت تلقی شود. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را بعنوان منبع اصلی در آمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیر بنایی می دانند. در میان حوزه های مختلف گردشگری، گردشگری سلامت از روبه رشد ترین بخش های صنعت گردشگری جهان است که باعث شده سازمان های دست اندرکار و کشورهای علاقه مند توجه خود را به این بخش از صنعت جلب کرده و برای آن برنامه ریزی نمایند .

تنوع، کیفیت بالا و قیمت پائین خدمات درمانی در ایران با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی این کشور از عوامل موثر در جذب گردشگری سلامت است (صدر ممتاز، آقارحیمی، ۱۳۷۹، (۲ با این وجود توسعه این حوزه از گردشگری آنگونه که باید مورد توجه نهادهای متولی امر قرار نگرفته و درآمد جهانی گردشگری سلامت باروندی صعودی از حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ افزایش یافت و پیش بینی می شود این روند رشد همچنان باشقاب ادامه یابد و تا سال ۲۰۱۴ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.(خدایی ، (۱۳۸۹ برآورد ها نشان می دهد هر توریست سلامت ۳ برابر یک توریست عادی ارز آوری دارد و در آمد حاصل از گردشگری سلامت در منطقه آسیا به میزان ۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ خواهد رسید.

از این رو است که کشورهای مختلف جهان، چه توسعه یافته و چه در حال توسعه در این صنعت وارد شده و برای افزایش سهم خود از این بازار پر سود تلاش می کنند.

در جنوب و شرق آسیا کشورهایی مانند هند، مالزی، فلیپین، تایلند و سنگاپور در این زمینه رشد قابل توجهی داشته اند و در خاورمیانه اردن، لبنان، امارات و ترکیه در این زمینه فعالند.

ایران نیز دارای ظرفیت های بالایی جهت جذب تورسیم سلامت است با وجود آن و با توجه به امکانات بسیار این کشور هنوز نتوانسته جایگاه خودش را در این صنعت یافته و گام هالی نخستین را طی می کند. بررسی نقش و تاثیر صنعت گردشگری در رونق اقتصادی ایران نشان می دهد که بعلت پائین بودن شمار گردشگران بویژه گردشگران خارجی در ایران این تاثیر در مجموع بسیار کم و ناچیز است. (خدایی، (۱۳۸۹ سئوال اینست که سهم ایران و برنامه ریزی آن در گردشگری سلامت چگونه است؟

با توجه به اینکه صنعت گردشگری در جهان کنونی سومین پدیده اقتصادی پویا، پر رونق وروبه توسعه بعد از نفت و خودرو سازی است و امروزه به صنعتی بسیار پول ساز تبدیل شده و به سرعت در حال افزاش در کشورهای پیشرفته است و اقتصادانان آنرا صادرات نامرئی نامیده اند. (خدایی، (۱۳۸۹ اما ایران با داشتن جاذبه های زیاد سهم بسیار اندکی از این صنعت را به خود اختصاص داده.

استفاده نامناسب از توانمندی های گردشگری، نبود نگرش مناسب نسبت به این صنعت بعنوان یک سنعت اقتصادی در آمدزا و آور و نبود امکانات مناسب جهت پذدیرش گردشگران خارجی در کشور روند کار را در کشور با مشکلات جدی مواجه کرد و با توجه به آثار مثبت توسعه این صنعت از قبیل توسعه زیر ساخت های بهداشتی، افزایش تعداد بیمارستان های استاندارد بین المللی، افزایش در آمدهای ارزی و جلوگیری از خروج نیروهای متخصص پزشکی و بهداشتی و چالش های این عوامل برای توسعه این صنعت نقش بسیار حیاتی و اساسی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.