دانلود مقاله اثر تجویز ویتامین D بر روی شدت نوروپاتی محیطی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲

0

مقاله اثر تجویز ویتامین D بر روی شدت نوروپاتی محیطی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تیر ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) از صفحه ۱۹۷ تا ۲۰۳ منتشر شده است.
نام: اثر تجویز ویتامین D بر روی شدت نوروپاتی محیطی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
این مقاله دارای ۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله HbA1C
مقاله دیابت
مقاله نوروپاتی
مقاله ویتامین D

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رحیمی مهرعلی
جناب آقای / سرکار خانم: فریدونی بهاره
جناب آقای / سرکار خانم: نجفی فرید
جناب آقای / سرکار خانم: مظفری لاله
جناب آقای / سرکار خانم: اسدی سارا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه: علی رغم تلاش های صورت گرفته و معرفی داروهای مختلف، درمان نوروپاتی دیابتی تاکنون رضایت بخش نبوده است. در مطالعات اخیر، با توجه به سطح پایین تر ویتامین D در افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد سالم، به نقش این ویتامین در درمان نوروپاتی دیابتی پرداخته شده است.
روش ها: ۹۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ که به مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مراجعه کرده بودند و بر اساس معیار بالینی تورنتو حداقل به مدت یک ماه نوروپاتی و همچنین کمبود ویتامین D داشتند وارد این کارآزمایی بالینی شدند. بیماران به مدت سه ماه، هفته ای یک بار، تحت درمان با ویتامین ۵۰۰۰۰ D واحد قرار گرفتند. سطح ویتامین D، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) و شدت نوروپاتی بر اساس معیار بالینی تورنتو پیش و پس از سه ماه درمان ثبت شد و نتایج تحلیل گردید.
یافته ها: در پایان مداخله، سطح ویتامین D در بیماران افزایش معنادار پیدا کرد و در ۸۵ درصد بیماران به حد مطلوب رسید. همچنین شدت نوروپاتی از ۹٫۵±۲٫۵ (قبل از مداخله) به ۷٫۰±۲٫۵ (بعد از مداخله) کاهش یافت که از نظر آماری معنادار بود. سطح HbA1C هم از ۸٫۶±۱٫۶ درصد به ۷٫۴±۱٫۴ درصد کاهش معنادار پیدا کرد. اما ارتباط بین کاهش شدت نوروپاتی و تغییرات سطح ویتامین D و سطح HbA1C معنادار نبود.
نتیجه گیری: مطالعه ما نشان داد که اصلاح کمبود ویتامین D در کاهش شدت نوروپاتی نقشی ندارد و می توان اثر ویتامین D در افزایش سطح آستانه درد به طور غیراختصاصی یا اثر دارونمای ویتامین D را مطرح کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.