دانلود مقاله الگوی سیکل قاعدگی، اختلالات مربوطه و عوامل همراه آن در دانش آموزان زنجانی

0

مقاله الگوی سیکل قاعدگی، اختلالات مربوطه و عوامل همراه آن در دانش آموزان زنجانی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در خرداد و تیر ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی قم از صفحه ۵۱ تا ۵۸ منتشر شده است.
نام: الگوی سیکل قاعدگی، اختلالات مربوطه و عوامل همراه آن در دانش آموزان زنجانی
این مقاله دارای ۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله نوجوان
مقاله اختلالات سیکل قاعدگی
مقاله منارک
مقاله سیکل قاعدگی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: احمدنیا الهه
جناب آقای / سرکار خانم: ملکی اعظم
جناب آقای / سرکار خانم: موسوی نسب نورالدین

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه و هدف: سیکل قاعدگی از مهم ترین تجربیات نوجوانان در دوران بلوغ و تولیدمثلی محسوب می شود و اختلالات آن نیز می تواند مسبب مشکلات زیادی در مقاطع مختلف زندگی تولید مثلی گردد. این مطالعه با هدف تعیین الگوی سیکل قاعدگی، اختلالات همراه و برخی عوامل مرتبط با آن، در دختران دانش آموز شهر زنجان انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، ۸۷۶ نفر از دانش آموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر زنجان با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها پرسشنامه های مشتمل بر مشخصات فردی، وضعیت سیکل قاعدگی و برخی از عوامل مرتبط با آن بود. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی کای اسکوئر و آزمون تی با سطح اطمینان ۹۵% تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، p<0.05 در نظر گرفته شد.
یافته ها: در این مطالعه، حدود ۶۳% واحدهای مورد پژوهش دارای سیکل قاعدگی منظم بودند. شیوع اختلالات در طول سیکل قاعدگی ۳۷٫۷% گزارش شد که اکثرا (۶۰٫۴%) به صورت اولیگومنوره بود. همچنین ۶۷% از دانش آموزان با فعالیت فیزیکی متوسط، دارای سیکل قاعدگی منظم بودند (p=0.002). ارتباط بین لاغری، اضافه وزن و چاقی با آمنوره و اولیگومنوره معنی دار بود (p=0.01).
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط اختلالات قاعدگی با فعالیت فیزیکی، وزن دانش آموزان و اهمیت بالای آن در سلامت جسمی و تولیدمثلی آنها؛ افزایش آگاهی دانش آموزان و خانواده ها در این خصوص ضروری به نظر می رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.