دانلود مقاله بررسی ارتباط پلی مورفیسم ژن اینترلوکین ۲۲ (rs1179251) با سرطان روده بزرگ در جمعیت ایرانی

0

مقاله بررسی ارتباط پلی مورفیسم ژن اینترلوکین ۲۲ (rs1179251) با سرطان روده بزرگ در جمعیت ایرانی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۲ در فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از صفحه ۱ تا ۵ منتشر شده است.
نام: بررسی ارتباط پلی مورفیسم ژن اینترلوکین ۲۲ (rs1179251) با سرطان روده بزرگ در جمعیت ایرانی
این مقاله دارای ۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سرطان روده بزرگ
مقاله اینترلوکین ۲۲
مقاله پلی مورفیسم
مقاله مطالعه مورد- شاهدی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: محبی سیدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: کریمی خاتون
جناب آقای / سرکار خانم: رستمی فاطمه
جناب آقای / سرکار خانم: طاهایی سیدمحمدابراهیم
جناب آقای / سرکار خانم: عظیم زاده پدرام
جناب آقای / سرکار خانم: رومانی سارا
جناب آقای / سرکار خانم: میرطالبی هانیه
جناب آقای / سرکار خانم: زالی محمدرضا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سابقه و هدف: مطالعات نشان می دهند که بیان ژن اینترلوکین ۲۲ در موکوس روده بزرگ افرادی که دچار بیماریهای التهابی روده هستند افزایش می یابد. از طرفی بیماری التهاب روده یکی از عواملی است که در ایجاد سرطان روده بزرگ دخیل می باشد. لذا در این مطالعه ارتباط پلی مورفیسم rs1179251 ژن اینترلوکین ۲۲ با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در جمعیت ایرانی بررسی گردید.
روش بررسی: این مطالعه مورد- شاهدی روی ۱۶۶ نمونه بیمار و ۲۳۶ نمونه سالم صورت گرفت. تعیین ژنوتیپ در محل پلی مورفیسم مورد نظر با تکثیر DNA ژنومی افراد مورد مطالعه توسط روش PCR و سپس با هضم آنزیمی به روش RFLP انجام گردید.
یافته ها: فراوانی ژنوتیپ ها در گروه مورد شامل ۷۱٫۷% GG، ۲۵٫۳ GC و ۳% CC و در گروه شاهد شامل ۶۹٫۵% GG، GC 26.7% و % CC 3.8%بود. در این مطالعه تفاوت معنی داری در توزیع ژنوتیپ ها بین دو گروه بیمار و کنترل مشاهده نشد (p=0.85) همچنین از نظر فاکتورWHR تفاوت معنی داری بین دو گروه مورد و شاهد به دست آمد (p=0.001)
نتیجه گیری: این بررسی بر عدم وجود ارتباط پلی مورفیسم rs1179251 ژن اینترلوکین ۲۲ با سرطان روده بزرگ دلالت دارد. لذا می توان چنین نتیجه گرفت که پلی مورفیسم مذکور در افزایش بروز سرطان روده بزرگ در جمعیت ایرانی نقشی ایفا نمی کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.