دانلود مقاله بررسی شیوع اختلال عضلانی اسکلتی در اندام فوقانی مبتلایان به دیابت شیرین تیپ ۲

0

مقاله بررسی شیوع اختلال عضلانی اسکلتی در اندام فوقانی مبتلایان به دیابت شیرین تیپ ۲ که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان از صفحه ۲۴ تا ۳۱ منتشر شده است.
نام: بررسی شیوع اختلال عضلانی اسکلتی در اندام فوقانی مبتلایان به دیابت شیرین تیپ ۲
این مقاله دارای ۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اختلال انگشت ماشه ای
مقاله انقباض دو پوتیرون
مقاله دیابت شیرین
مقاله سندرم تونل کارپال
مقاله ناهنجاری دست

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: محمدی فرشته
جناب آقای / سرکار خانم: زینی سیدحبیب اله
جناب آقای / سرکار خانم: نجاتی‌ فر فاطمه
جناب آقای / سرکار خانم: هدایتی محمدحسین
جناب آقای / سرکار خانم: حاجی عباسی اصغر
جناب آقای / سرکار خانم: شناور ایراندخت
جناب آقای / سرکار خانم: طاهرخانی مریم

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مقدمه: دیابت بیماری مزمنی است که با ابتلای چند ارگان و هیپرگلیسمی پایدار مشخص می شود. عوارض گوناگون حاد و مزمن بیوشیمی و آناتومی دارد. شیوع عوارض بافت همبند در بیماران دیابتی در سال های اخیر افزایش یافته و بر کیفیت زندگی بیماران اثر گذاشته است.
هدف: تعیین شیوع عوارض عضلانی-اسکلتی در اندام فوقانی بیماران دیابتی و بررسی ارتباط آنها با سن، جنس، طول دوره بیماری و سطحHBA1C
مواد و روش ها: در این مطالعه ۵۳۵ بیمار دیابتی که به درمانگاه بیمارستان رازی رشت مراجعه می کردند از نظر ابتلای به SAC (shoulder Adhesive Capulitis), CTS (Carpal Tunnel Syndrome), DC (Dupuytren’s Contracture), TF (Trigger Finger), LJM (Limited Joint Mobility) معاینه شدند. داده های در مورد سن، جنس، طول دوره بیماری، سطح HBAIC و عوارض دیابت در فرم اطلاعات بیماران ثبت شد.
نتایج: ۱۲۴ مرد و۴۱۱ زن با میانگین سنی به ترتیب ۷۵٫۵۶ و ۶۵٫۵۳ سالگی بودند. شیوع TF،DC،CTS،SAC،LJM در زنان به ترتیب ۹.۳۱%،۳٫۱۷%،۱٫۲۵%،۴٫۴%و۲٫۳% و در مردان ۲٫۲۴%،۷٫۱۷%، ۹٫۸%، ۴٫۲%،۶٫۱% بود. شیوع این عوارض در سن بالای ۶۰ سال به ترتیب ۱۸٫۴۲%،۶۳٫۲۹%،۹۶٫۲۹%،۱۸٫۵% و۷٫۳%و در HBalc>7 به ترتیب ۱٫۳۵%،۶٫۱۸%، ۹٫۲۲%، ۷٫۳% و۱٫۳ %و در افراد با بیماری بیشتر از ۱۰ سال به ترتیب ۴۶%،۷٫۲۵%، ۶٫۳۱%، ۸٫۶%و۶٫۴% بود.
نتیجه گیری: اختلال اسکلتی- عضلانی اندام فوقانی در بیماران دیابتی شایع است. این عوارض در افراد بالاتر از۶۰ سال، با مدت بیماری بیش از ۱۰ سال و افرادی که HBA1C بالاتر از۷ داشتند، شیوع بیشتری داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.