دانلود مقاله تاثیر اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز بر شاخص های گلیسمی و التهابی زنان مبتلا به دیابت نوع ۲: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

0

مقاله تاثیر اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز بر شاخص های گلیسمی و التهابی زنان مبتلا به دیابت نوع ۲: کارآزمایی بالینی تصادفی شده که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در خرداد و تیر ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی قم از صفحه ۳۴ تا ۴۳ منتشر شده است.
نام: تاثیر اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز بر شاخص های گلیسمی و التهابی زنان مبتلا به دیابت نوع ۲: کارآزمایی بالینی تصادفی شده
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز
مقاله دیابت ملیتوس نوع ۲
مقاله انسولین
مقاله HOMA-IR
مقاله التهاب
مقاله کارآزمایی بالینی تصادفی شده

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: دهقان پروین
جناب آقای / سرکار خانم: پورقاسم گرگری بهرام
جناب آقای / سرکار خانم: سالک زمانی شبنم

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای دیابت نوع ۲ و نقش مهم مقاومت انسولینی و التهاب در پاتوژنز دیابت نوع ۲ و بیمارهای قلبی- عروقی ناشی از آن، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز بر سطح شاخص های گلیسمی و التهاب در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد.
روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی، ۵۲ بیمار دیابتی نوع ۲ به طور تصادفی به دوگروه تقسیم شدند. افراد گروه آزمون (n=27)، روزانه ۱۰g اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز و افراد گروه شاهد (n=25)، روزانه ۱۰g مالتودکسترین به مدت ۸ هفته دریافت کردند. دریافت های غذایی، شاخص های تن سنجی، شاخص های گلیسمی و التهاب در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری شد. آنالیز آماری با استفاده از آزمون های تی زوج، مستقل و تحلیل کوواریانس برای مقایسه متغیرهای کمی صورت گرفت.
یافته ها: در این مطالعه کاهش معنی داری در قند خون ناشتا، HbA1c،IL-6 و TNFa در گروه اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز در مقایسه با گروه مالتودکسترین مشاهده شد. کاهش در HOMA-IR، QUICIKI و hs-CRP در گروه اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز در مقایسه با گروه مالتودکسترین غیرمعنی دار بود.
نتیجه گیری: یافته ها نشان داد مکمل اینولین غنی شده با الیگوفروکتوز می تواند شاخص های گلیسمی و التهاب در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.