دانلود مقاله تنوع ژنتیکی ژن دی هیدرو پتروات سنتاز پلاسمودیوم ویواکس در استان هرمزگان

0

مقاله تنوع ژنتیکی ژن دی هیدرو پتروات سنتاز پلاسمودیوم ویواکس در استان هرمزگان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۲ در فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از صفحه ۶ تا ۱۰ منتشر شده است.
نام: تنوع ژنتیکی ژن دی هیدرو پتروات سنتاز پلاسمودیوم ویواکس در استان هرمزگان
این مقاله دارای ۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تنوع ژنتیکی
مقاله ژن دی هیدرو پتروآت سنتاز
مقاله پلاسمودیوم ویواکس
مقاله PCR
مقاله استان هرمزگان

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حقیقی علی
جناب آقای / سرکار خانم: مقصودلوراد فاطمه صغری
جناب آقای / سرکار خانم: شریفی سراسیابی خجسته
جناب آقای / سرکار خانم: سیدطبایی سیدجواد
جناب آقای / سرکار خانم: تقی پور نیلوفر
جناب آقای / سرکار خانم: ناظم الحسینی مجرد احسان
جناب آقای / سرکار خانم: حسین زاده ناهید
جناب آقای / سرکار خانم: گچکار لطیف

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سابقه و هدف: مالاریا مهم ترین بیماری انگلی در جهان است و در مناطق مالاریا خیز جدی ترین خطر برای سلامتی انسان محسوب می شود. هدف از این مطالعه، بررسی پلی مورفیسم ژن دی هیدرو پتروات سنتاز پلاسمودیوم ویواکس (Pvdhps) در استان هرمزگان و بررسی وجود موتاسیون در کدون های ۳۸۲، ۳۸۳، ۵۱۲، ۵۵۳ و ۵۸۵ بود که در ارتباط با بروز مقاومت پلاسمودیوم ویواکس به سولفادوکسین هستند.
روش بررسی: ۱۱۸ ایزوله پلاسمودیوم ویواکس که در سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ جهت بررسی ژن دی هیدروفولات ردوکتاز تیمیدیلات سنتاز تهیه شده بودند، در مطالعه تنوع ژنتیکی ژن دی هیدرو پتروات سنتاز پلاسمودیوم ویواکس مورد بررسی قرار گرفتند. روش آزمایش PCRو تعیین ترادف نوکلئوتیدها (سکوئنسینگ) بود.
یافته ها: از ۱۱۸ نمونه خون آلوده به پلاسمودیوم ویواکس، به ترتیب ۴۶ نمونه به میناب و ۷۲ نمونه به جاسک تعلق داشت. در نمونه های مورد مطالعه هیچ گونه موتاسیونی در ۵ کدون هدف با استفاده از روش PCR و سکوئنسینگ دیده نشد. اما در بین این ۱۱۸ نمونه، سه ایزوله (۲٫۵۴%) دارای یک موتاسیون در کدون جدید ۴۲۱ بودند.
نتیجه گیری: با توجه به بررسی موتاسیون در ژن دی هیدروفولات ردوکتاز (Pvdhfr) (مطالعه گزارش نشده) بر روی همین نمونه ها و عدم مشاهده موتاسیون در هیچ یک از ۵ کدون اصلی در ژن Pvdhps در این مطالعه، می توان نتیجه گیری نمود که با وجود مقاومت احتمالی نسبت به پریمتامین، احتمالا نسبت به سولفادوکسین و لذا فنسیدار در پلاسمودیوم ویواکس در استان هرمزگان تاکنون مقاومت ایجاد نشده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.