دانلود مقاله جایگاه روابط خویشاوندی و صله رحم در تعاملات خانوادگی روزمره: مطالعه شهروندان تهرانی

0

مقاله جایگاه روابط خویشاوندی و صله رحم در تعاملات خانوادگی روزمره: مطالعه شهروندان تهرانی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۲ در اخلاق زیستی از صفحه ۱۱۳ تا ۱۶۰ منتشر شده است.
نام: جایگاه روابط خویشاوندی و صله رحم در تعاملات خانوادگی روزمره: مطالعه شهروندان تهرانی
این مقاله دارای ۴۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله صله رحم
مقاله روابط خویشاوندی
مقاله حمایت اجتماعی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رضوی طوسی سیدمجتبی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
نظرسنجی حاضر، با هدف بررسی آگاهی شهروندان ۱۸ سال و بالاتر تهرانی درباره «جایگاه روابط خویشاوندی و صله رحم در تعاملات خانوادگی روزمره» اجرا شده است. جامعه آماری نظرسنجی حاضر، ساکنین شهر تهران بوده و نمونه های این طرح از بین شماره تلفن های مناطق ۲۲ گانه شهرداری شهر تهران به صورت تصادفی و متناسب با جمعیت هر منطقه (با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای) انتخاب شده است. این پژوهش با حجم نمونه ۴۰۰ نفری برگزار شده و برای تحلیل داده ها از روش آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافته های تحقیق نشان دادند که ۶۵٫۶ درصد از پاسخگویان از طریق دیدار چهره به چهره با یکدیگر در ارتباط هستند، ۲۶٫۱ درصد از آنها به صورت تلفنی، ۶ درصد از آنها از طریق پیامک و ۱ درصد از آنها از طریق ارسال نامه و ایمیل با یکدیگر در ارتباط هستند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که ۳۱٫۶ درصد از پاسخگویان حداقل هفته ای یکبار به دیدار فامیل درجه یک شان می روند و ۲۳٫۶ درصد از آنها هفته ای چند بار، ۲۲٫۳ درصد هر روز، ۱۴٫۳ درصد ماهانه، ۵٫۵ درصد هرچند ماه یک بار، ۲ درصد سالانه ۰٫۳ درصد از آنها اصلا به دیدار فامیل درجه یک نمی روند و ۰٫۵ درصد از پاسخگویان زمان دیدارشان مشخص نیست.
نتایج بدست آمده حاکی از این است که ۹۵٫۵ درصد از پاسخگویان معتقدند که میزان صله رحم و روابط دید و بازدیدهای خانوادگی در جامعه کمتر شده است. ۴۰٫۸ درصد از پاسخگویان علل کاهش صله رحم در جامعه را مشکلات اقتصادی و گرانی می دانند، ۱۸٫۹ درصد از آنها گرفتاری و مشکلات زیاد مردم، ۱۲٫۶ درصد از آنها نداشتن وقت و مشغله کاری زیاد، ۹٫۹ درصد از آنها چشم و هم چشمی،حسادت و تجملگرایی و زیاده خواهی مردم، ۶٫۸ درصد از آنها پیشرفت فناوری و مدرن شدن زندگی و افزایش ارتباطات پیامکی، ۳ درصد از آنها کم شدن محبت میان مردم، ۲٫۲ درصد از آنها طولانی شدن راه ها و ترافیک؛ ۱٫۹ درصد از آنها دوری مردم از اسلام و کمرنگ شدن عقاید دینی را بیان کرده اند.
نتایج نشان داد که از بین ۶۵ درصد پاسخگویانی که گفته اند صله رحم خود را از طریق دیدار چهره به چهره انجام می دهند، اکثریت آنها یعنی ۳۳٫۶ درصدشان روزهای تعطیل را برای ارتباط با خویشاوندان انتخاب می کنند. نتایج تحلیل رگرسیون درباره عوامل موثر بر میزان عمل به صله رحم نشان می دهد که ضریب همبستگی چندگانه میزان عمل به صله رحم با ترکیب خطی متغیرهای برخورداری از حمایت اجتماعی و نگرش مثبت نسبت به صله رحم معادل ۰٫۲۳ است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.