دانلود مقاله حق بر کار در حقوق اتحادیه اروپا

0

مقاله حق بر کار در حقوق اتحادیه اروپا که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۱ در تحقیقات سیاسی و بین المللی از صفحه ۲۴۱ تا ۲۹۷ منتشر شده است.
نام: حق بر کار در حقوق اتحادیه اروپا
این مقاله دارای ۵۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کار
مقاله استخدام
مقاله اشتغال
مقاله حق بر کار
مقاله حقوق اقتصادی و اجتماعی
مقاله حقوق اتحادیه اروپا

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: نامدارپوربنگر مصطفی
جناب آقای / سرکار خانم: امیری مجاهد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
از جمله حقوق نسل دومی بشر – حقوق اقتصادی و اجتماعی – حق بر کار است که در اسناد بین المللی، منطقه ای و نیز در قوانین اساسی دولت های متعدد مورد تایید قرار گرفته است. از سال ۱۹۱۹ با تاسیس سازمان بین المللی کار، جنبه های مختلف این حق (همچون حق دستیابی به شغل، منع تبعیض در استخدام ها و اشتغال، حق برخورداری از امنیت شغلی…) مورد تایید بین المللی قرار گرفته و از این رهگذر در نظام های حقوقی مختلف جایگاه خویش را پیدا کرده است؛ به طوری که امروزه دیگر حقوق نسل اولی (حق حیات، منع شکنجه و نظایر آن) دیگر کانون توجه فعالان حقوق بشر نیست بلکه حقوقی نظیر حق بر کار، منع تبعیض ها و نظایر اینها مورد مطالبه افراد و موضوع دعاوی حقوقی قرارمی گیرد که آرای دیوان های حقوق بشری، نظیر دیوان اروپایی حقوق بشر و دیوان دادگستری اروپایی خود شاهد این مدعاست.
با تاسیس اتحادیه اروپا در قاره اروپا به عنوان سازمانی منطقه ای، به تدریج نظام حقوقی جدیدی تکامل یافت که امروز از آن به عنوان حقوق اتحادیه اروپا نام برده می شود. این نظام حقوقی تکامل یافته شامل گستره وسیعی از مقررات حقوقی مانند مقررات حقوق بشری می شود. حقوق اقتصادی و اجتماعی در کانون توجه نهادهای اتحادیه نظیر کمیسیون و شورای اروپایی است. دیرکتیوهای متعددی که به تصویب شورا می رسد حق بر کار را مدنظر داشته اند. دیرکتیو منع تبعیض در استخدام و اشتغال ۲۰۰۶، دیرکتیو مرتبط با اخراج های دسته جمعی کارگران ۱۹۹۸، دیرکتیو مرتبط با ساعات کاری کارگران سال ۲۰۰۶ تنها نمونه هایی از مقررات حقوقی الزام آور اتحادیه حول محور حق بر کار به شمار می رود.
در این نوشتار برای بررسی مقررات حقوقی اتحادیه اروپا راجع به حق بر کار، موضوعات مختلف در سه مبحث بیان شده اند. در مبحث اول مفهوم حق بر کار و حق دسترسی به کار مثل حق برپایی کسب و کار و نیز دسترسی به فرصت های آموزش شغلی مورد بحث واقع شده است. منع تبعیض در استخدام و نیز در اشتغال و شرایط کاری و پرداخت ها موضوع مبحث دوم این مقاله قرار گرفته و دیرکتیوهای لازم الاجرای اتحادیه در این خصوص شرح و بسط داده شده و از این طریق مقایسه ای میان نظام عدم تبعیض در سطح اروپا و در سطح بین المللی صورت پذیرفته است. در مبحث سوم امنیت شغلی کارگران، و موضوعاتی نظیر اخراج کارگران و نیز قراردادهای استخدام مدت – معین در سطح اتحادیه اروپا مورد بررسی واقع شده است. در هر کدام از این سه مبحث سعی شده است تا مقررات اتحادیه اروپا در کنار مقررات حقوق بین الملل مورد بررسی واقع شود تا از این رهگذر مقایسه ای میان سطح استانداردهای اتحادیه اروپا و حقوق بین الملل به عمل آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.