دانلود مقاله عنوان فارسی: اندیشه مشیت و اراده الهی و تبیین مدرسه قم از آن (عنوان عربی: ظریه المشیئه والإراده الإلهیه و تعریف مدرسه قم لها)

0

مقاله عنوان فارسی: اندیشه مشیت و اراده الهی و تبیین مدرسه قم از آن (عنوان عربی: ظریه المشیئه والإراده الإلهیه و تعریف مدرسه قم لها) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۲ در پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی) از صفحه ۱۰۵ تا ۱۳۵ منتشر شده است.
نام: عنوان فارسی: اندیشه مشیت و اراده الهی و تبیین مدرسه قم از آن (عنوان عربی: ظریه المشیئه والإراده الإلهیه و تعریف مدرسه قم لها)
این مقاله دارای ۳۱ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کلیدواژه فارسی: مشیت
مقاله اراده
مقاله قدم
مقاله حدوث
مقاله فعل
مقاله ذات (کلیدواژه عربی: المشیئه
مقاله الإراده
مقاله القدم
مقاله الحدوث
مقاله الفعل
مقاله الذات)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شاکر محمدتقی
جناب آقای / سرکار خانم: موسوی سیدمحمود

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چکیده فارسی:
اسماء و صفات الهی هر یک فصلی از معرفت را به روی جویندگان حقیقت می گشایند. از جمله صفاتی که قرآن و روایات بر آن تاکید و می توان گفت عقل بر آن حکم می کند، صفت اراده است. نوشتار پیش رو به تحلیل داده های نقلی و عقلی در تبیین صفت مشیت و اراده الهی در حوزه شیعه تا پایان مدرسه قم پرداخته است. سعی شده است با چینشی تاریخی تطور سیر دریافت از این مساله در این دوره زمانی نشان داده شود. از این رو نخست بررسی معنای لغوی و قرآنی آن انجام و آنگاه دیدگاه های اهل حدیث، معتزله و اشعری را مرور نموده است و سپس به دیدگاه متکلمین دوره حضور بویژه هشام بن حکم و محدثین کلامی مکتب قم با محوریت و مقایسه سه کتاب محاسن، کافی و توحید پرداخته است و در نگاهی کلان به این مطلب رهنمون شده است که تنظیم مدار صفت اراده در منظومه کلامی با توجه به پرسشهای جدید، تبیین از چیستی اراده و مشیت را دست خوش دگرگونی و تحول و در رفتار محدثین زمینه ساز گزینش و چینش خاص روایات نموده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.