دانلود مقاله عنوان فارسی: بداء و نقد نظریه سلفیون معاصر (عنوان عربی: البداء و نقد نظریه السلفیین المعاصرین)

0

مقاله عنوان فارسی: بداء و نقد نظریه سلفیون معاصر (عنوان عربی: البداء و نقد نظریه السلفیین المعاصرین) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۲ در پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی) از صفحه ۱۳۷ تا ۱۶۰ منتشر شده است.
نام: عنوان فارسی: بداء و نقد نظریه سلفیون معاصر (عنوان عربی: البداء و نقد نظریه السلفیین المعاصرین)
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کلیدواژه فارسی: بداء
مقاله نسخ
مقاله علم ذاتی الهی
مقاله علم امام
مقاله تقدیر و قضاء (کلیدواژه عربی: البداء
مقاله النسخ
مقاله علم الله الذاتی
مقاله علم الإمام
مقاله التقدیر والقضاء)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: سعدی محمدجواد
جناب آقای / سرکار خانم: صلواتی زاده مسعود

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چکیده فارسی:
بحث «بداء» یکی از مباحث کلامی و فلسفی است که خاستگاه آن قرآن و سنت است. علمای شیعه بیش از دیگر فرق اسلامی به آن پرداخته اند و با تعریفی روشن و روشی منطقی و با الهام از مستندات نقلی (قرآن و سنت) و ادله عقلی ابعاد گوناگون آن را تبیین نموده اند. به همین رو «بداء» را از مختصات شیعه امامیه بر شمرده اند.
از دیرباز بحث »بداء» بدلیل تاثیر آن بر حوزه معارف دینی (علم الهی، تقدیرات، و اختیار انسان) و غامض بودن فهم آن محل چالش و ایجاد پرسش ها و شبهاتی از سوی مخالفین آن بوده است.
در عصر حاضر، آقای ناصر قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه عرض و نقد» شبهاتی را در مساله «بداء» ایجاد نموده است، و ما در این مقاله به روش گذشتگان نیک خود، و به دور از تعصبات غیر منطقی و در فضایی علمی و معقول به تییین «بداء» در مکتب تشیع پرداخته و پاسخی مناسب به شبهات و توهمات وی خواهیم داد و از اعتقادات حقه شیعه دفاع خواهیم کرد.
در این تحقیق ما نیز، بر اساس ترتیب مطالب کتاب یاد شده، مهم ترین شبهات آن را در پنج محور برشمرده ایم،
۱٫ عدم ذکر «بداء» در قرآن و سنت پیامبر (ص). ۲٫ «بداء» مستلزم جهل در علم الهی. ۳٫ «بداء» تفکری اسلامی یا پدیده ای غیر اسلامی. ۴٫ ادعای علم غیب برای امامان (ع)..۵  «بداء» در جانشینی امامان شیعه.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.