دانلود مقاله عوامل خطرساز اختلالات عروق کرونری در سالمندان

0

مقاله عوامل خطرساز اختلالات عروق کرونری در سالمندان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز و زمستان ۱۳۹۲ در توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی از صفحه ۱۸ تا ۲۵ منتشر شده است.
نام: عوامل خطرساز اختلالات عروق کرونری در سالمندان
این مقاله دارای ۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اختلالات عروق کرونر
مقاله عوامل خطرساز
مقاله سالمند

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: عبدالهی علی اکبر
جناب آقای / سرکار خانم: حسینی سیدعابدین
جناب آقای / سرکار خانم: صالحی عارف
جناب آقای / سرکار خانم: وقاری غلامرضا
جناب آقای / سرکار خانم: بهنام پور ناصر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه و هدف: بیماری های قلبی – عروقی، مهمترین بیماری دوران سالمندی و عارضه پیشرونده ای است که از دوران کودکی آغاز و تظاهر بالینی خود را به طور عمده از میانسالی به بعد آشکار می کند. پژوهش حاضر به منظور تعیین ارتباط عوامل خطرساز اختلالات عروق کرونر با سالمندی انجام گرفته است
روش بررسی: این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی ۷۲۲ سالمند بالای ۶۵ سال مراجعه کننده به مرکز آنژیوگرافی کوثر استان گلستان در طول سال ۱۳۸۸ به صورت سرشماری انجام شد. بیماران بر اساس درگیری عروق کرونر و عدم درگیری عروق کرونر به دو گروه تقسیم شدند. عوامل خطر شامل سن، جنس، نمایه توده بدنی (BMI)، فشارخون، دیابت، سیگار و اعتیاد به مواد مخدر در نمونه ها مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از روش آماری آزمون تی و من ویتنی در محیط نرم افزاری SPSS-16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بیشترین سن نمونه ها بین ۶۵ تا ۷۵ سال بود و بیشترین درگیری عروق در بین سه رگ اصلی، شاخه چرخشی با ۳۱٫۵ درصد بود. از بین عوامل خطر مورد بررسی جنس و فشارخون سیستولیک، در بیمارانی که درگیری عروق کرونر داشتند، در مقایسه با کسانی که عروق کرونر نرمال داشتند تفاوت آماری معنی داری نشان داد. نسبت خطر در بیماران با فشارخون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب ۱٫۱۳ و ۱٫۱۱ برابر بیشتر از کسانی بود که درگیری عروق نداشتند.
نتیجه گیری: ریسک فاکتور جنس مرد و فشارخون سیستولیک در سالمندانی که درگیری عروق کرونر دارند، از عوامل مهم و مساعد کننده قوی در درگیری عروق کرونر می باشد؛ لذا کنترل فشارخون شاید بتواند از پیشرفت بیماری عروق کرونر پیشگیری نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.