دانلود مقاله عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود (یک مطالعه مقطعی)

0

مقاله عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود (یک مطالعه مقطعی) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۱ در نسیم تندرستی (سلامت خانواده) از صفحه ۲۶ تا ۳۲ منتشر شده است.
نام: عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود (یک مطالعه مقطعی)
این مقاله دارای ۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله انگیزه
مقاله انتخاب رشته
مقاله انتخاب شغل
مقاله دانشجویان پرستاری

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: عابدیان کبری
جناب آقای / سرکار خانم: شاه حسینی زهره

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه و هدف: تحول در نظام آموزش پزشکی کشور از سیاست های اصلی وزارت بهداشت می باشد. لذا، توجه به انگیزه های درونداد این سیستم در کنار سایر تحولات موجود مطرح است. انتخاب رشته تحصیلی و شغلی از رفتارهایی است که با توجه به انگیزه هایی صورت می گیرد که تقدم و تاخر آن در همه یکسان نیست. لذا، این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر برانگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی-تحلیلی می باشد. نمونه های پژوهش شامل ۱۳۹ دانشجوی پرستاری ترم یک شاغل به تحصیل در دانشکده های دولتی پرستاری و مامایی شهرهای استان مازندران در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ بودند که به روش سر شماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسش نامه دو قسمتی بود که بخش اول آن شامل: اطلاعات دموگرافیکو، بخش دوم مشتمل بر ۱۹ سوال در طیف لیکرت سه درجه ای بود که در سه حیطه: انگیزه فردی، انگیزه اجتماعی و انگیزه حرفه ای، هدف مشارکت کنندگان را از انتخاب رشته پرستاری بررسی نمود.
یافته ها: میانگین سنی مشارکت کنندگان ۱۹٫۳۲±۱٫۰۵ سال (۲۴-۱۸ سال) بود. ۷۰نفر (۵۰٫۴ درصد) از نمونه ها را دختران و بقیه را پسران تشکیل دادند.این مطالعه نشان دادکه اکثریت مشارکت کنندگان «فرصتی برای کسب مدارک عالی تحصیلی» را به عنوان بالاترین انگیزه خود از انتخاب رشته پرستاری بیان نمودند. هم چنین دانشجویان پسر و دختر به ترتیب «محتوای علمی رشته پرستاری» و «کسب موقعیت شغلی» را به عنوان اولویت دوم خود برای انتخاب رشته پرستاری، ذکر نمودند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به این که عوامل مرتبط با انگیزه های فردی در مقایسه با سایر عوامل، در انتخاب رشته پرستاری موثرتر می باشند، لذا، به نظر می رسد که نتایج حاصل از این تحقیق می تواند، برای استادان مشاور دانشجویان پرستاری در شناسایی علایق و انگیزه های ادامه تحصیل آنان و راهنمایی بهتر دانش آموزان در انتخاب آگاهانه رشته پرستاری توسط مشاوران مدرسه موثر باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.