دانلود مقاله میزان جراحی کاتاراکت در استان خراسان رضوی طی سالهای ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۰

0

مقاله میزان جراحی کاتاراکت در استان خراسان رضوی طی سالهای ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۰ که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۹۳ در علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد از صفحه ۷ تا ۱۵ منتشر شده است.
نام: میزان جراحی کاتاراکت در استان خراسان رضوی طی سالهای ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۰
این مقاله دارای ۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله جراحی کاراکت
مقاله میزان
مقاله خراسان رضوی
مقاله روند

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: هاشمی سیدحسن
جناب آقای / سرکار خانم: رضوان فرهاد
جناب آقای / سرکار خانم: فتوحی اکبر
جناب آقای / سرکار خانم: گیلاسی حمیدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: عسگری سهیلا
جناب آقای / سرکار خانم: علی پاپی امید
جناب آقای / سرکار خانم: نوروزی راد رضا
جناب آقای / سرکار خانم: خبازخوب مهدی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف: تعیین روند میزان جراحی کاتاراکت طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ در استان خراسان رضوی.
روش بررسی: از مراکز جراحی کاتاراکت در استان خراسان رضوی بصورت تصادفی ۵ مرکز انتخاب گردید، ۳ مرکز ماژور (تعداد جراحی بیش از ۳۰۰۰ در سال) و ۲ مرکز مینور بودند. از هر مرکز یک هفته در هر فصل بصورت تصادفی و در مجموع ۲۰ هفته انتخاب و تعداد جراحی های کاتاراکت در این مدت محاسبه شد. به نسبت تعداد جراحی ها از هر هفته نیز درصدی از پرونده ها بصورت مفصل مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها: تعداد کل جراحی های کاتاراکت انجام شده طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به ترتیب ۲۱۳۸۸، ۲۲۷۵۰، ۲۳۸۸۸، ۲۸۰۶۳ و ۳۰۱۰۰ تخمین زده می شود. میزان جراحی کاتاراکت با توجه به جمعیت استان خراسان رضوی بطور خطی در این مدت از ۳۷۸۲ (۹۵% فاصله اطمینان از ۳۷۳۲ تا ۳۸۳۳) به ۵۰۲۱ (۹۵% فاصله اطمینان از ۴۹۶۵ تا ۵۰۷۸) به ازای هر یک میلیون نفر می باشد. ۰٫۳% از جراحی ها با روش اینتراکاپسولار، ۱۵٫۱% با روش اکستراکپسولار، ۸۴۵٫۶ با روش فیکوامولسیفیکاسیون و ۰٫۱% با روش لنزکتومی بودند. طی ۵ سال مورد مطالعه روش فیکو بطور معنی داری از ۸۴٫۷% در سال ۸۵ به ۹۹۰٫۴% در سال ۹۰ رسید در حالی که روش اکسترا از ۱۴٫۷% به ۹٫۲% طی این مدت کاهش داشت. ۰٫۸۷% این جراحی ها دارای عارضه حین جراحی بودند.
نتیجه گیری: در این مطالعه برای اولین بار میزان جراحی کاتاراکت به طور اختصاصی در استان خراسان رضوی گزارش و مشخص گردید. میزان بدست آمده در مقایسه با مطالعه قبلی در ایران بطور قابل توجهی بهتر بوده و نسبت به معیار سازمان جهانی بهداشت قابل قبول و مطلوب می باشد. با توجه به رشد جمعیت مسن استان خراسان باید توجه کرد که برای پوشش کامل افراد نیازمند به جراحی کاتاراکت لازم است این میزان نسبت به وضعیت فعلی هنوز بالاتر باشد. لذا توجه به فراهم کردن تسهیلات جراحی کاتاراکت مخصوصا روش فیکوامولسیفیکاسیون و آموزش این روش می تواند جز اولویتهای نظام سلامت در این استان قرار گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.