دانلود مقاله میزان شیوع سندرم متابولیک در ایران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز

0

مقاله میزان شیوع سندرم متابولیک در ایران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تیر ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) از صفحه ۲۴۲ تا ۲۵۰ منتشر شده است.
نام: میزان شیوع سندرم متابولیک در ایران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز
این مقاله دارای ۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سندرم متابولیک
مقاله شیوع
مقاله متاآنالیز

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: ملکی فرج اله
جناب آقای / سرکار خانم: سایه میری کوروش
جناب آقای / سرکار خانم: سایه میری فاطمه
جناب آقای / سرکار خانم: کیانی فائزه
جناب آقای / سرکار خانم: نصیری صدف
جناب آقای / سرکار خانم: محمدی حسن رضا
جناب آقای / سرکار خانم: امرایی منصور

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه: سندرم متابولیک دربر گیرنده مجموعه فاکتورهای خطرسازی است که خطر بروز بیماریهای قلبی – عروقی، دیابت نوع ۲ در نهایت میزان مرگومیر را در افراد بالا میبرند. هدف از این مطالعه بررسی شیوع این اختلال به روش متاآنالیز می باشد.
روش ها: با جستجو در بانک های اطلاعاتی جهاد دانشگاهی (SID)، Magiran، Medlib، Google Scholar و PubMed تعداد ۲۶ مقاله که در طی سال های ۲۰۱۱-۲۰۰۳  در ایران انجام شده بود استخراج و داده های آنها با استفاده از روش متاآنالیز، مدل اثرات تصادفی (Random Effects Model) تحلیل گردید. ناهمگنی مطالعات با استفاده از شاخص I2 بررسی شد. داده ها با نرم افزار R و STATA (Ver 11.2) آنالیز شدند.
یافته ها: حجم کل نمونه ۶۰۶۳۵ نفر با محدوده سنی ۹۰-۳ سال بود. شیوع سندرم متابولیک طبق معیار IDF، ۳۶ درصد (با فاصله اطمینان %۹۵: ۰٫۳۲-۰٫۴۰) و بر اساس معیار ATPIII، ۲۷ درصد (با فاصله اطمینان %۹۵: ۰٫۲۲-۰٫۳۲) تخمین زده شد. میزان شیوع در زنان و مردان با توجه به نتایج ۴ مطالعه بر طبق معیار IDF به ترتیب ۰٫۳۹ (فاصله اطمینان %۹۵: ۰٫۱۹-۰٫۵۹) و ۰٫۲۰ (فاصله اطمینان %۹۵: ۰٫۱۰-۰٫۲۹) برآورد گردید.
نتیجه گیری: در ایران شیوع سندرم متالبولیک بالا میباشد و طبق هر دو معیار، شیوع در زنان نسبت به مردان بیشتر است. یک روند رو به رشد با سن در هر دو جنس دیده میشود. با توجه به میزان شیوع سندرم متابولیک در ایران و خصوصا در زنان، مسوولان بهداشتی و درمانی باید برنامه ریزی هایی در جهت کاهش این اختلال در جامعه ارایه نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.