دانلود مقاله نقش انگلیس در جدایی قسمتی از بلوچستان از ایران

0

مقاله نقش انگلیس در جدایی قسمتی از بلوچستان از ایران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۰ در مسکویه از صفحه ۱۹ تا ۳۶ منتشر شده است.
نام: نقش انگلیس در جدایی قسمتی از بلوچستان از ایران
این مقاله دارای ۱۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله قاجار
مقاله انگلیس
مقاله بلوچستان
مقاله کلات
مقاله کوهک

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: سعیدیان غلامحسین
جناب آقای / سرکار خانم: باور ساره

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
تحولاتی که در قرن 19 میلادی در قاره اروپا روی داد، موجب گسترش میدان رقابت کشورهای اروپایی به دیگر قاره ها به خصوص آسیا شد. از سرزمین هایی که اهمیت زیادی برای دولت های اروپایی داشت، هندوستان بود. در جریان رقابت اروپایی ها (برای سلطه بر هندوستان)، سرزمین های مجاور آن به عنوان گذرگاه به منظور دسترسی برآن سرزمین، اهمیت خاصی یافت. از جمله این نواحی بلوچستان بود. انگلیسی ها که توانسته بودند دست دیگر رقیبان خود را از هندوستان کوتاه نمایند، تصمیم گرفتند برای امنیت بخشیدن به سرحدات هندوستان، منطقه حایلی (به اصطلاح کمربند امنیتی) در مرزهای جنوب غربی تشکیل دهند، و از این زمان سیاست استعماری انگلیس در شرق ایران و بلوچستان آغاز شد.
با تاسیس سلسله قاجار، پادشاهان این سلسله در تلاش بودند تسلط خود را بر مرزهای شرقی کشور گسترش دهند. توجه دولت انگلیس به بلوچستان به عنوان کمربند دفاعی جنوب غربی هند و از طرف دیگر نگاه متمرکز شاهان قاجار به بلوچستان، موجب تقابل سیاست آن ها گردید. انگلیسی ها برای رسیدن به اهداف خود دست به هر اقدامی زدند و نقشه های گوناگونی به اجرا درآوردند، اما به دلیل عملکرد ضعیف حکومت قاجار در برابر دیپلماسی قوی انگلستان، سرانجام این انگلیسی ها بودند که توانستند قسمت مهمی از بلوچستان را به عنوان سپر دفاعی هندوستان از ایران جدا سازند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.