دو عیب عمده ی اینترنت …

0

دو عیب عمده ی اینترنت …

از کلیک بر روی رده Art از صفحه راهنمای گوگل می تواند همان جا به جستجوی موضوع تصور می کنند که محیط عمومی اینترنت برای جستجوی اطلاعات مربوط به پژوهشی انان کاملا مناسب است. با این . حال توصیه این است که محققین نباید برای یافتن اطلاعات مورد نیاز پژوهشهای علمی خود به همان شیوه ای عمل کنند که امور روزمره اینترنتی خود را انجام می دهند. بلکه باید سؤال پژوهشی و به جای جستجوی آزاد در اینترنت، در اینترنت دو عیب عمده دارد. اول اینکه برای یک کتابخانه دانشگاهی دسترسی به اطلاعات از طریق بانکهای اطلاعاتی بسیار گران تمام می شود و لذا تمام این پایگاه های اطلاعاتی برای دانشجویان قابل دسترسی نمیباشد. برای مثال دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی الزی ویرگران است.

دوم اینکه از این پایگاه ها تنها اطلاعات جدید اخیر (۱۵ سال گذشته) قابل بازیابی است. چکیده مقالات و موضوعات به سادگی از طریق پایگاه های اطلاعاتی قابل بازیابی است. به همین منظور مؤسسات مختلفی در رابطه با پایگاه های اطلاعاتی فعالیت نموده و این امکان را برای دسترسی محقق به اطلاعات مورد نظر آنها فراهم نموده اند. متاسفانه، بیشتر محققین از وجود این بانکهای اطلاعاتی و تفاوت آنها با محیط عمومی اینترنت اطلاع ندارند. هرچند که در اینترنت وب سایتهای معتبری مانند سایتهای سازمانهای دولتی و آموزشی مرتبط با موضوعات مختلف وجود دارد، اما محققینی که جستجوی خود را از طریق بانک های اطلاعاتی مرتبط انجام می دهند

معمولا پژوهشی خود را با کیفیت بهتری به انجام می رسانند. ذکر این نکته ضروری است که انتخاب بانکهای اطلاعاتی برای اشتراک کتابخانه بر اساس مولفه های مشخصی نظیر محتوا، کاربردی بودن و میزان ارتباط با برنامه های درسی دانشگاه صورت می گیرد. بانک های اطلاعاتی برای بازیابی اطلاعات الکترونیکی نیز برنامه ریزی شده ا ند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.