قواعد و قانون فهرست منابع

0

در صورت بروز هر گونه شک و شبهه باید با کتابداران کتابخانه ها مشورت و از طریق منابع موجود نسبت به یافتن اطلاعارت صحیح اقدام شود. کنترل اینکه منابع نامبرده شده در فهرست منابع در متن موجود باشد و بالعکس می تواند در ارتقاء کیفی مقاله و به صفر رساندن اشتباه اول مؤثر باشد. این اشتباهات به دلیل تصحیحات مکرر مقاله و اضافه و کم شدن بخش های مختلف مقاله امری طبیعی است ولی نبایل و – جوردباشد. پاسخ و پیگیری سؤالات زیر در عدم ارتکاب اشتباه أول مؤثر :است المسمـا آیا شماره درج شده برای یک منبع خاص در متن همان شماره ای است که در فهرست منابع امله است؟ آیا همه منابع شده در فهرست منابع مورد استفاده در آخر مقاله به نحوی در متن آورده شله است و همینطور بالعکسں؟ آیا برای مشخص کردن منابع مربوط به یک گروه از نویسندگان یا نویسنده که در یک سال چاپ شده است از حروف b ،a و c استفاده شده است؟

آیا مکان منبع در فهرست منابع و در هر صفحه از متن تایپ شده مقاله به درستی درج شده. است

اگر مقاله یا قسمتی از کار تحقیقی محقق قبلاً به عنوان خبر یا مکاتبه اولیه و یا به صورت مقاله در سخنرانی یا گردهمایی خاصی ارائه شده و خلاصه به چاپ رسیده است باید موضوع ذکر جزئیات به سردبیر اطلاع داده شود. این یادآوری به این مفهوم نیست که مقاله پذیرفته نخواهد شد و برگشت داده خواهد شد، این به این مفهوم است که اگر در آینده مشکلی ایجاد شد سردبیر از نویسنده حمایت کند. به منظور عدم رویارویی با قانون حق چاپ”، اگر مقاله ای از نویسنده در کنفرانس به چاپ رسیده است، بهتر است با دبیر کنفرانس تماس حاصل و از وی برای اقدامات بعدی در مورد مقاله جدید اجازه بگیرد.

جزئیاتی بیشتر در مورد اماده نمودن مقاله زیر به عنوان راهنما ذکر می شود:

۱- نوشتن اولین پیش نویسی از شروع تا پایان به هر حال خسته کننده و کسل کننده خواهد بود ولی بعد از اینکه محقق نیاز پیدا کرد زیاد خواهد نوشت، اما بدون کوششی به این مرحله نخواهید رسید. پیش نویسی مقاله باید روی کاغذ تمیز با کیفیت خوب A۲ که از ظاهری زیبا برخوردار است تایپ و آماده شود. در چهار طرف هر برگ به میزان ۲/۵ سانتیمتر فاصله به عنوان حاشیه رها شود. پیش نویس مقاله باید به کمک چاپگرهای مناسب ومرسوم و قابل قبول چاپ شوند. نسخه اصلی برای تسلیم باید به صورت یک خط در میان و بامیان نوشته شوند. محقق باید از به کار بردن اشکال و قلم های فانتزی که در نرم افزار نوشتاری موجود است خودداری کند و تا حد ممکن کمتر از اندیس های بالا و پائین و قلم های ایتالیک و پررنگ استفاده کند.

محقق نباید هیچ کلمه ای را در انتهای سطر تقسیم کند، حاشیه ها را باید از طرف راست هم تر از نمود. زیر کلمات لاتین رایج خط کشید یا از پانویس در متن استفاده کرد. نام خانوادگی همکار یا همکاران و شماره صفحه ها را باید در بالای گوشه سمت راست صفحه دوم و تمام صفحات بعدی درج نمود. باید سعی کرد با انتساب عدد به تصاویر، آنها را مرتب نمود. برای yt Ju mo ماه ،wk هفته ،d روز ،S ثانیه ، min دقیقه ، h استفاده از علائم اختصاری ساعت -RNA, cDNA, DNA suauiis y mm — cm  نیاز به هیچ شرحی نیست. دما را باید به صورت C”30 نشان داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.