نکات کاربردی در یادداشت برداری

0

خداوند بندهای را دوست می دارد که هرگاه کاری انجام میدهد آن را محکم و متقن و استوار انجام دهد.

۱- انتخاب نوع کاغذ یادداشتهایی که در دفترها به صورت یک جنگ و کشکول است، بهره برداری را دشوار میسازد؛ به علاوه امکان الحاق به آنها نیست. انتخاب برگههای یادداشت، بهتر از نوشتن در دفتر است. برگه ها بهتر است از جنس مرغوب و با دوام و در یک اندازه باشد، تا هم بزودی خراب نشود و هم تنظیم و دسته بندی آنها آسانتر باشد.

۲- قلم و خط برخی نوشته ها به لحاظ نوع رنگ یا نوع قلم، با مرور زمان یا محو میشود، یا جوهر پس میدهد و نوشته را خراب می کند. خطها گاهی ناخواناست. انتخاب قلم روان و پررنگ و نیز نوشتن با خط زیبا و خوانا، کاری اساسی است. البته حوصله می خواهد و سلیقه. کاغذ کاهی و نازک، یا خودکارهایی که رنگ آنها پس از مدتی به پشت صفحه نفوذ میکند (مثل سبز و قرمز) یا استفاده از جوهر و خودنویسی، که با سرایت آب یا خوردن دست تر، خراب میشود، همچنین استفاده از مداد، که با مرور زمان از بین میرود، شیوه  خوبی نیست.

۳- برگه به جای دفتر گاهی نوشته ها و یادداشتها مورد نیاز خود انسان است. همزمان با نیاز ما دیگری هم میخواهد از یادداشتها استفاده کند. اگر در دفتر باشد، امکان بهره برداری همزمان دو نفر نیست، اما از محاسن یادداشت روی برگه ها، امکان تفکیک آنهاست. به علاوه حمل و نقل برگههای مربوط به موضوعات مختلف، آسانتر از دفترهای متعدد است. کارتها و برگههای یادداشت که به نام «فیشی» هم معروف است و اندازه  استاندارد آن ۱۵ × ۱۰ سانتیمتر میباشد، هم به صورت آماده و چاپ شده در بازار موجود است، هم می توان کاغذهای یک اندازه را با خط کشی ساده به صورت برگه های یادداشت درآورد. اینگونه اوراق، هم در لوازم التحریر فروشی هاست، هم در چاپخانه ها. که از اضافات برش کتاب باقی می ماند.

۴- عنوان گذاری برای هر مطلب، هنگام مطالعه باید عنوان و تیتر گذاشت، تا در آینده با وقت کمتر، موضوع هر یادداشت را بتوان به یاد آورد. انتخاب عنوان اهمیت بسیار دارد و چه بسا در برداشت از یادداشت و استفاده از آن نقش تعیین کننده داشته باشد. عنوان هر چه کوتاهتر و دقیقتر باشد. بهتر است. عنوان نباید به صورت جمله باشد

۵ – ذکر منبع (در این باره توضیح خواهیم داد).

۶- نگهداری برگههای یادداشت برگه های یادداشت را در برگه دان، پوشه یاز ونکن یا به هر وسیله  دیگر، خوب نگهداری کردن، تا خراب نشود و نظم آنها به هم نخورد و استفاده از آنها آسانتر شود.

۷- نوشتن روی یک طرف برگه، نه پشت و روی آن، تا با گذشت زمان با نفوذ رنگ به دو طرف، نوشتهها خراب نشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.