دانلود مقاله اعتبار معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران

0

مقاله اعتبار معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز و زمستان ۱۳۹۳ در علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد از صفحه ۵۱ تا ۶۱ منتشر شده است.
نام: اعتبار معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران
این مقاله دارای ۱۱ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله غربالگری بینایی
مقاله دانش آموزان
مقاله ایران

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خبازخوب مهدی
جناب آقای / سرکار خانم: هاشمی سیدحسن
جناب آقای / سرکار خانم: محرابی یداله
جناب آقای / سرکار خانم: عشرتی بابک
جناب آقای / سرکار خانم: اعتماد کوروش
جناب آقای / سرکار خانم: سوری حمید

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف: تعیین حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری معاینات غربالگری بینایی در دانش آموزان شهری ایران.
روش بررسی: بوسیله یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت در سال ۱۳۹۲ با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای دانش آموزان کلاس اول ابتدایی ۷ شهر ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از اخذ رضایت نامه از والدین دانش آموز، معاینات اندازه گیری دید اصلاح نشده و اصلاح شده، رفرکشن سیکلوپلژیک و غیر سیکلوپلژیک و کاور تست برای تمام دانش آموزان توسط اپتومتریست صورت گرفت. معیار دانش آموز دارای مشکل بینایی نقطه برش دید اصلاح نشده مساوی یا بدتر از ۲۰٫۳۲ در نظر گرفته شد و بر این اساس اعتبار دید اصلاح نشده اندازه گیری شده در برنامه غربالگری که در شناسنامه سلامت هر دانش آموز ثبت شده است محاسبه گردید.
یافته ها: از ۴۱۵۷ نفری که برای این مطالعه انتخاب شدند حدت بینایی اصلاح نشده برای ۳۶۴۵ نفر از شرکت کنندگان (۳۶۷۵ نفر) صورت گرفت. حساسیت و ویژگی حدت بینایی اصلاح نشده در برنامه ملی غربالگری %۳۵٫۳ (%۹۵CI 29.2-41.7) و %۹۳٫۹ (%۹۵CI 9304-94%7) بود. کمترین حساسیت در دزفول ۱۹٫۶% و بیشترین آن در اردبیل ۸۳٫۳% مشاهده شد. ارزش اخباری این معاینات در کل ایران %۲۸٫۸ (%۹۵CI %23.6-%34.3) بود. بهترین نقطه برش، دید اصلاح نشده مساوی و بدتر از ۲۰٫۲۵ در برنامه غربالگری می باشد.
نتیجه گیری: اعتبار معاینات بینایی غربالگری که در زمان ورود دانش آموزان کلاس اول ابتدایی به مدرسه صورت می گیرد، بسیار پایین است و بدلیل اینکه خیلی از خانواده ها به نتیجه این معاینات اعتماد دارند و فرزندشان را دیگر تحت پیگیری قرار نمی دهند، باید با استفاده از آموزش افراد معاینه گر یا استفاده از روشهای تخصصی تر اعتبار این معاینات مخصوصا حساسیت آنها را افزایش داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.